Непубликуван разговор с убития кмет на Елин Пелин

С кмета на Елин Пелин Янко Янков разговаряхме миналия октомври след напрегнато заседание на общинския съвет. Група граждани е повдигнала за пореден път въпроса за планираната продажба на 3300 декара общинска гора за построяването на вилно селище, а няколко общински съветници твърдят, че е честа практика общината да бъде ощетявана с такива продажби.

Разговорът с инж. Янков е неформален, насаме в кабинета му и продължи около два часа. Молбата му беше да не се публикува. Два месеца по-късно той е убит със седем куршума, а полицията побърза да обяви, че става въпрос за личен конфликт. Публикуваме части от разговора, в които убитият кмет описва характерните условия, в които се осъществява властта у нас, а целия запис сме готови да предоставим на разследващите органи, ако проявят интерес.

За вилното селище

Имаме писмо за инвестиционно намерение от ''Глобал стийл холдинг'', която държи 17% от металите в света и е собственик на Кремиковци. Знаете фамилията Митал. Искат да направят грийн вилидж - шестзвездно селище, което е с отопление на когенерация. Ще направят пътеки и парк.

Обаче дървената мафия е страхотна! Знаете ли какво става и как недоволстват против това! А всеки кмет би се радвал, ако му дойдат 100 млн. евро инвестиции. Толкова очакваме. Например данък сгради и такса смет. Ако построи 300 къщи, там ще има и когенерация вероятно, т.е. всичко ще бъде на газ, няма да има комини и пушеци. Ще се създадат работни места. Аз лично очаквам около 400 работещи - както за изграждането му, така и за експлоатацията.

Разбирате ли, това е алтернатива на сметището. Там беше предложено да бъде сметище - в същия район. Вие ако бяхте като кмет, на кое бихте се съгласили?

При нас се получи един коефициент на засищане на инвестиционния интерес. Тук в Лесново например се направи летище и сега казват браво. Летището е близо до голф игрището. Сега правим още едно по-голямо голф игрище. Инвестиционният интерес е вече на предела си. Затова всяка една община се стреми да си набави най-добрите инвеститори без значение откъде ще бъдат те. Или ще бъде ''Глобал стийл'', или ще бъде Гергов, няма значение...

За отношенията с държавата

Получих диабет. Например направих модел за циганите. Държавата да е направила нещо за тях? Аз ги махнах от гетото, пратих фадромите, изринаха го, построихме им къщички, както на KЕЙФОР в Косово. И в прокуратурата ме топиха, но това селище го направих с общински пари и много малко държавни. (...) не ме обича, защото не взех турските фургончета, а за същите пари съм направил къщички по 38 кв.м, с тоалетни и с холчета. И така босовете (...) почнаха да ми се канят, знаете ли колко ме плюха за тая работа...

Съсипаха ме от ревизии...Аз съм инженер човек и не мога да плащам за несвършена работа... Имам записи със специални технически средства, защото не съм вчерашен как притискаха моя заместник да подпише за едни 160 хил. лв. Аз му казах да не го прави, защото ще се злепоставим. И следователите идват и ме питат защо не съм подписал, а аз пак им обяснявам, че не е свършена работата. Ето от такива преписки ме съсипаха с прокуратурата...

Ние, да знаете, се борим за общинската земя. Наели сме най-добрите адвокати и се съдим с държавата да си връщаме земите. Затова не ме обича държавата. Когато станах кмет, заварих 15 хил. декара земя. Сега имаме 40 хил. дка. Заварил съм 290 общински имота, а сега имаме 1870. Организирах службата, която се занимава с това, и започнахме за всяко нещо да завеждаме дело. Именно затова общината ни стана богата, защото тръгнахме да си търсим имотите. Бяха заграбили всичко. Министерството на земеделието и горите пък направо не може да ме гледа, защото са заграбили и секат,секат.

За изсичането на горите

В момента сечта е безконтролна. Знаете ли, голямата беда, която сполетя община Елин Пелин, е това, че тук има водосборен район на 400 хил. дка. Аз не се бях замислял. Когато започнаха силните валежи, ако имаше нормална растителност и гората ни беше нормална, коренната система на едно дърво задържа няколко кубика вода, а тя не е нормална, затова водата се стече и ни удави (лятото на 2005 г. - бел. авт.).

Аз тогава се замислих и се оказа, че в общината нямаме никакъв контрол върху изсичането на гората. Забележете, държавното лесничейство я е дало на частни фирми да я секат. И оттам нататък, знаете ли какво става - съсипани пътища и постоянни войни с горското. Съсипаха горските пътища, съсипаха всичко. В момента садим 100 хил. дървета, а от горското и една стотинка не дадоха.

За протестите

Не казвам кой ми каза - абе, слушай, екодвиженията искат пари. Аз казах на инвеститорите да не им дават пари. Обикновено движенията така възникват, където и те имат икономически или политически интереси. И после шефовете на движенията си вземат болнични, не сте ли го забелязали? Аз съм на 57 години и го знам това нещо. Човекът, като вземе пари, си взема болнични и се покрива. Всички протестиращи гонят или икономически, или политически интереси. А,знаете, идват местни избори...

За търговете и бизнеса

Първоначално бях неопитен кмет и първата година се удавих. Явят се трима кандидати. Първият и последният играят заедно. Първият вдига до цена 150 хил. лв. при първоначална цена от 50 хил. Вторият налапал и дигнал до 90 хил. лв. и не може да ги плати. И какво става - първият се отказва, че не може да плати, вторият също се отказва, защото цената е прекалено висока, а третият го взема за никаква цена. После вкарах предложение на общинския съвет, ако първият се откаже, вторият да може да вземе имота на една стъпка под цената на първия. Ако е 150 хил. да може да го вземе за 145 хил. лв. И вече всеки следващ, ако са 12 кандидати, на цената на втория да купуват. Спряхме им спекулите.

А знаете ли какъв друг бизнес има. В условията на конкурса или търга поставям условие за депозит от 500 хил. лв., за да дойдат силните инвеститори. Обаче малките, като не могат да извадят депозит, се жалват в съда, че обявените условия не са коректни и не са могли да си купят документация. Така съдът спира този, който е спечелил конкурса, докато не се произнесе. Обикновено сериозните инвеститори викат на малките - момчета, ето ви 10 хил. лв. и изчезвайте. Обаче този път не попаднаха на правилните хора... Поставили им условие, че ще се махнат, но искат да ги почерпят. Поискали им 100 хил. лв., за да се оттеглят. Те обаче им казали на изнудвачите - момчета, читави сте, краката са ви добре, ръцете също. Я си пийте кафето и изчезвайте.

Какво да ви кажа, сега пък дойдоха мутрите. Един парцел го пуснахме на явен търг. Викам си - ще вземем 100 хил. лв., защото е в центъра на града. Явява се един местен ''сикаджия'' ли е, ''висаджия'' ли е, не знам какъв е. Води четирима души мутри вътре, а аз съм през това време на съвещание на Националното сдружение на общините в Златни пясъци. Пред общината още четирима застават и гонят инвеститорите. Знаеш ли как ги гонят? Казват им: "Това ще го купя аз. Ще дам 20 хил. лв. за имота. Ако ти надигнеш до 100 хил. лв., ще те накарам да платиш разликата!"

Извиках полицията. Намерихме тия момчета. Те имат интерес да строят грийн вилидж. Казах им, че ще ги спрем от участия в търгове, ако не си оттеглят мутрите. Казват ми, че действали по закон. Сега, предишния търг, който правихме за имот, пак го вземаха мутрите, ама за три пъти повече пари, защото се наддаваше реално. Там имаше и общински съветници със засегнати интереси, ама нямаше какво да направя. Много ясно в такъв случай, че ще има реакция. Но не мога да тръгна на конфронтация.

За себе си

Малък е градът и това, което говорим с вас, утре ще го знаят всички. Вие сте власт, по-голяма от всичко. Ако сте поне малко обективни - много добре. Да ме наплюете обективно, го приемам. През 1989 г. "Работническо дело" ме беше наредил до всички престъпници като печелбар. Бях в "Кремиковци" на много голяма заплата. След това си направих една фирма по Указ 56 - ''Тумекс'', в която работех нощно време, когато не съм в "Кремиковци". Понеже бях партиен член и плащах много голям членски внос, ме нарочиха за печалбар. В годините на промяната аз и жена ми сме платили 300 хил. лв. данъци, знаете ли? Купил съм места в София още преди да стана кмет. Направил съм си парите още преди да стана кмет.

Може би ще се кандидатирам за още един мандат, но хората трябва да кажат дали съм работил правилно или не. Но първо ще питам семейството си и ще си преценя здравето.

(в-к Дневник)

Коментари